X
تبلیغات
معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - جدول خلاصه معماری بین النهرین ....معماري بين‌النهرین در خدمت معابد و مذهب

معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

اطلاع رسانی اخبار معماری و شهرسازی - انعکاس کارهای علمی صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

جدول خلاصه معماری بین النهرین ....معماري بين‌النهرین در خدمت معابد و مذهب

 

 

معماري بين‌النهرسن در خدمت معابد و مذهب

 

دوره تاريخي

ويژگي‌ها و اتفاقات مهم و عقايد

بناهاي مهم با ويژگي‌هايشان

مصالح

سومري‌ها

دوره چهارم قبل از ميلاد

هنر سومري، هنر ديني كاهني/

بزركترين شهر: اروك كه داراي پرسشتگاههاي آنو- آنانا بود براي پرستش خداي آلمان و الهه عشق/ پرسشگاه محل اقامت الهه بود خط ميخي

معبد سنگ آهك: از سنگ آهك و داراي يك تالار مركزي و اتاقهاي متقارن

معبد ستون: بر روي سكويي آجري،  داراي دروازه يا دو رديف ستون‌بندي كه در هر رديف 4 ستون قرار دارد/ تزئينات موزائيكي به شكل مخروط‌هاي گلي به رنگ سرخ، سياه، سفيد داشت

معبد سفيد: در ميان مجموعة آنو- آتانا در اروك قرار داشت و داراي مخروط گلي و سنگ آهكي به رنگ سياه و سرخ و سنگ مرمري سفيد بود/ داراي گچ اندود (سفيد گونه) بود و روي سكو قرار داشت

زيگورات اور (سومر): كوهي از خشت خام و نماسازي با آجر و قير/ زيارتگاه بود كه محل نمايش آئين‌هاي ديني است/ سه پلكان خرپشته‌اي كه هر يك 100 پله دارد داراي دروازة برج‌دار است

در معماري سومر از مصالح آجر و گل و تير و خشت براي زير كار و از آجر جوش و لعابدار براي روكار استفاده مي‌شد/ اساس و پايه معماري سومري جرز و قوس و طاق گهواره‌اي است

آكادي‌ها

2300 ق.م

بنيانگذار آكاد «سارگون» نام داشت آكادي ادامة معماري سومري است و داراي شهرهاي سيپار، شاماش (خداي خورشيد) شهر ايشتار (خداي عشق) بود خط ميخي آكادي

كاخ ناراميسن: در تل‌براك، متعلق به زمان ناراميسن هست و داراي پلان مربعي 100×100 هست، راه ورود از ضلع غربي داراي 2 حياط كوچك و حياط بزرگ وحشتي

كاخ قديمي: در آشور/ پلان شبيه پلان كاخ نارامبين/ بناي 4 گوشه با ورودي از ضلع شمال/ داراي يك حياط مركزي بزرگ با چند حياط كوچكتر

خانه‌هاي مسكوني آكادي كه بر طبق نظر كارفرما اجرا مي‌شدند داراي پستو، اتاق نشيمن اندروني اتاق پذيرايي بيروني، حياط كوچك حياط بزرگ بيروني

از آجرهاي بزرگ راستگو شد به ابعاد cm52×52 استفاده مي‌كردند / فلز كاري

بابلي كهن

توسط سوم- آبوم تأسيس شد و توسط حامورابي گسترش يافت

داراي زباني غير از زبان سومري بودند اما همان خط ميخي را داشته، همان خدايان را مي‌پرستيدند اما با نامهاي متفاوت، ايشتار (الهه جنگ و عشق)، مردوك (خداي بابل) بعل (خداي زمين)/ داراي همان تمدن سومر بودند

معبد آشور: براي خداي بزرگ ملي آشوريها، به دست شمشي ادد- اول بر فراز بلندترين نقطه شهر ساخته شد / يك حياط مركزي و سه حياط كوچك با اتاقها آ

معبد ايشچالي: براي الهه مادر، به دست اپيق ادد- دوم در دوران حكومت اشتونا بر روي 1 مصطبه ساخته شد/ محراب اصلي در بخش غربي بر روي سكوي بلند استوارات 1 حياط بزرگ و سه حياط كوچك دارد

كاخ ماري: در شهر باستاني ماري هست كه اطلاعات جامعي در مورد كاخهاي دوران حامورابي مي‌دهد كه بر روي مصطبه قرار دارد و دسترسي از طريق پله نيم دايره‌اي است/ داراي تالارهاي پذيرايي عام هست و تزئينات نقاشي‌هاي ديواري كه در شرح وقايع دوران همگام بين‌النهرين هست.

سنگ بازالت سياه كه روي آن با خط ميخي نوشته شده بود و بر بالاي آن پيكره الهام گرفتن از شمس خداي خورشيد قرار داشت/ سنگ

آشوري‌ها

1500 ق.م در قسمت شمالي بين‌النهرين 800 ق.م امپراتوري عظيم

هنر آشوري آميخته از هنر بابل و سومر بود اين ناحيه مسكن اقوام تياني و سومري‌ها بود كه بعدها به اطاعت كاسي‌ها درآمد و شهر آشور مركز كشور شد/ از لحاظ وضع اجتماعي و اخلاقي و بازرگاني و صنعت و كشاورزي شباهت به بابل داشت و همان خدايان بابلي را مي‌پرستيدند اما با اختلاف نام/ پيشرفت در هنر و معماري

ارگ ناتمام سارگون دوم: در خرساباد كاخ نقشه‌اي آشفته و پرت حياط‌هاي 4 گوش، طاق‌هاي گهواره‌اي خشتي بيش از 200 حياط دارد، اتاق تا جاگذاري اتاق دولتي و حرم، حمام،… دارد معبد اصلي زيگورات هم در كاخ بود

زيگورات خر ساباد: 7 طبقه هر طبقه 5/5 متر ارتفاع و هر طبقه رنگي متفاوت داشت، پلكان خرشپته‌اي حلزوني دور تا دور ساختمان از كف تانوك بالاترين طبقه دارد، دروازه كاخ دو گاو بالدار باسر انسان دارد.

كاخ نينوا: كه به كاخ جنوب غربي معروف است/ پلان ويژه‌اي دارد كه از چند حياط محصور با رديف اتاقها تشكيل شده داراي نقوش برجسته هست كه تا حدودي مشابه نقوش سارگون بود تنها مورد اختلاف وجود صحنه‌هاي صلح‌ و آرامش هست.

استفاده از عاج نيل/ آجر آجرهاي لعابدار/ سنگ خشت/ كنده‌كاري/ مجسمه‌سازي/ عاج‌كاري/ جام و كاسه‌هاي مفرغ كاشي‌هاي لعابي

بابلي جديد

ناپولازار حاكم جديد بابل

تمدن كلده، بازگشت به هنر اصيل بابل جانشين نينوا شد، حصار عظيمي اين شهر را از خطر همجوم خارجي‌ها حفظ مي‌كرد/ در علوم مختلف و پزشكي و نجوم پيشرفت كردند

زيگورات معروف بابل (برج بابل:

زيگورات عظيم مردوك، داراي سه رديف پله بود، برج بابل از عجائب هفتگانه باغ بابل هم براي همسر پادشاه كه از مادها بود ساخته شد

كاخي كه نبوكه‌ترار با آجر در شهر بابل ايجاد كرد، داراي اتاقهاي كوچك به طور پيچ در پيچ بود، ديوار بيروني كاخ با كاشي‌هاي لعابدار رنگارنگ و نقش‌هايي از گلها و حيوانات و گياهان و نخل خرما تزئين شده بود.

دروازة ايشتار: در شهر بابل با نماكاري كاشي‌هاي لعابدار آبي تيره و نقوش تزئيني جانوراني مانند گاو و اژدها/ داراي قطعه  آجرهاي لعابدار بر روي سطح ديوار و نقوش رديف گاوها و اژدهايان و جانوران كه با وقار تمام در حكت دسته جمعي بر روي ديوار هستند و داراي تزئينات لطيف هستند

آجرهاي پخته و لعابدار كاشي‌هاي لعابدار نقشه محراب را از نقشه محراب را از سيستم عرضي به طولي تغيير دادند

 

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم مرداد 1387ساعت 0:55  توسط دکتر حسن ستاری ساربانقلی  |