نسبت طلایی Golden Ratio که با نامهای golden section, golden mean, golden number, divine proportion, divine section و  golden proportion هم نامیده شده است در معماری و هنر و ادبیات به ایفای نقش و جلوه گری پرداخته است...

دنیای اعداد بسیار زیباست و شما می توانید در آن شگفتیهای بسیاری را بیابید. در میان اعداد برخی از آنها اهمیت فوق العاده ای دارند، یکی از این اعداد که سابقه آشنایی بشر با آن به هزاران سال پیش از میلاد میرسد عددی است بنام "نسبت طلایی" یا Golden Ratio.

پاره خطی را در نظر بگیرید و فرض کنید که آنرا بگونه ای تقسیم کنید که نسبت بزرگ به کوچک معادل نسبت کل پاره خط به قسمت بزرگ باشد. به شکل توجه کنید. اگر این معادله ساده یعنی a2=a*b+b2 را حل کنیم (کافی است بجای b عدد یک قرار دهیم بعد a را بدست آوریم) به نسبتی معادل تقریبا" 1.61803399 یا 1.618 خواهیم رسید.

شاید باور نکنید اما بسیاری از طراحان و معماران بزرگ برای طراحی محصولات خود امروز از این نسبت طلایی استفاده می کنند. چرا که بنظر میرسد ذهن انسان با این نسبت انس دارد و راحت تر آنرا می پذیرد. این نسبت نه تنها توسط معماران و مهندسان برای طراحی استفاده می شود بلکه در طبیعت نیز کاربردهای بسیاری دارد که به تدریج راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

یک بنای یونان باستان که نسبت طلایی در ساختار آن مشاهده می شود.

اهرام مصر یکی از قدیمی ترین ساخته های بشری است که در آن هندسه و ریاضیات بکار رفته شده است. مجموعه اهرام Giza در مصر که قدمت آنها به بیش از 2500 سال پیش از میلاد می رسد یکی از شاهکارهای بشری است که در آن نسبت طلایی بکار رفته است. به این شکل نگاه کنید که در آن بزرگترین هرم از مجموعه اهرام Giza خیلی ساده کشیده شده است.

مثلث قائم الزاویه ای که با نسبت های این هرم شکل گرفته شده باشد به مثلث قائم مصری یا Egyptian Triangle معروف هست و جالب اینجاست که بدانید نسبت وتر به ضلع هم کف هرم معادل با نسبت طلایی یعنی دقیقا" 1.61804 می باشد. این نسبت با عدد طلایی تنها در رقم پنجم اعشار اختلاف دارد یعنی چیزی حدود یک صد هزارم. باز توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که اگر معادله فیثاغورث را برای این مثلث قائم الزاویه بنویسم به معادله ای مانند phi2=phi+b2 خواهیم رسید که حاصل جواب آن همان عدد معروف طلایی خواهد بود. (معمولا" عدد طلایی را با phi نمایش می دهند)

طول وتر برای هرم واقعی حدود 356 متر و طول ضلع مربع قاعده حدودا" معادل 440 متر می باشد بنابر این نسبت 356 بر 220 (معادل نیم ضلع مربع) برابر با عدد 1.618 خواهد شد.

کپلر (Johannes Kepler 1571-1630) منجم معروف نیز علاقه بسیاری به نسبت طلایی داشت بگونه ای که در یکی از کتابهای خود اینگونه نوشت : "هندسه دارای دو گنج بسیار با اهمیت می باشد که یکی از آنها قضیه فيثاغورث و دومی رابطه تقسیم یک پاره خط با نسبت طلايي می باشد. اولین گنج را می توان به طلا و دومی را به جواهر تشبیه کرد".

تحقیقاتی که کپلر راجع به مثلثی که اضلاع آن به نسبت اضلاع مثلث مصری باشد به حدی بود که امروزه این مثلث به مثلث کپلر نیز معروف می باشد. کپلر پی به روابط بسیار زیبایی میان اجرام آسمانی و این نسبت طلایی پیدا کرد. برای اطلاع بیشتر از نحوه محاسبه نسبت طلایی به
این سایت سری بزنید.


آشنایی با سری فیبوناچی
 
باورکردنی نیست اما در سال 1202 لئونارد فیبوناچی (Leonardo Fibonacci) توانست به یک سری از اعداد دست پیدا کند که بعدها بعنوان پایه برای بسیاری از رابطه های فیزیک و ریاضی استفاده شد، کافی است از عدد صفر و یک شروع کنید. آنها را کنار هم بگذارید و عدد بعدی را از جمع کردن دو عدد قبل بدست آورید، بسادگی به این رشته از اعداد خواهید رسید :

0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144, ...

البته برخی از ریاضی دانان عدد صفر را جزو رشته فیبوناچی نمی دانند و یا حداقل آنرا جمله صفرم سری می دانند. نکته ای که تعجب برانگیز است آنکه اگر از عدد سوم نسبت اعداد این سری را به عدد قبلی حساب کنیم خواهیم داشت :

1/1, 2/1, 3/2, 5/3, 8/5, 13/8, 21/13, 34/21, 55/34, 89/55, 144/89, ...

و یا :

1, 2, 1.5, 1,666, 1.6, 1,625, 1.6153, 1.6190, 1.6176, 1.6181, 1.6179و ...

بله بنظر می رسد که این رشته به سمت همان عدد طلایی معروف میل میکند. بگونه ای که اگر نرخ عدد چهلم این رشته را به عدد قبلی حساب کنیم به عدد 1.618033988749895 می رسیم که با تقریب 14 رقم اعشار نسبت طلایی را نشان می دهد.

بعدها محاسبات و استدلال های ریاضی نشان داد که این سری همگرا به سمت نسبت طلایی می باشد و جمله عمومی آنرا با بتقریب می توان اینگونه نمایش داد :

fn =  Phi n / 5½

که در آن Phi عدد طلایی میباشد. البته فرمول های دقیق دیگری وجود دارند که اعداد سری و یا اعداد بعدی (Successor) این سری را نمایش می دهند که دراین مطلب به آن نخواهیم پرداخت.

معمای زاد و ولد خرگوش!

در واقع فیبوناچی در سال 1202 به مسئله عجیبی علاقمند شد. او می خواست بداند اگر یک جفت خرگوش نر و ماده داشته باشد و رفتاری برای زاد و ولد آنها تعریف کند در نهایت نتیجه چگونه خواهد شد. فرضیات اینگونه بود :

- شما یک جفت خرگوش نر و ماده دارید که همین الآن بدنیا آمده اند.
- خرگوشها پس از یک ماه بالغ می شوند.
- دوران بارداری خرگوشها یک ماه است.
- هنگامی که خرگوش ماده به سن بلوغ می رسد حتما" باردار می شود.
- در هر بار بارداری خرگوش ماده یک خرگوش نر و یک ماده بدنیا می آورد.
- خرگوش ها هرگز نمی میرند.

حال سئوال اینجاست که پس از گذشت یکسال چه تعداد خرگوش نر و چه تعداد خرگوش ماده خواهیم داشت؟ (پاسخ را شما بدهید)

مارپیچ فیبوناچی

به شکل زیر نگاه کنید و ببینید که به چه زیبایی از کنار هم قرار دادن تعدادی مربع می توان رشته فیبو ناچی را بصورت هندسی نمایش داد. حال اگر در هر یک از این مربع ها از نقاط قرمز ربع دایره هایی رسم کنیم در نهایب به نوعی از مارپیچ حلزونی شکل می رسیم که به مارپیچ فیبوناچی (Fibonacci Spiral) معروف می باشد. بدیهی است که نرخ رشد و باز شدن این مارپیچ متناسب با نرخ بزرگ شدن اعداد در سری فیبوناچی می باشد.

            

سری فیبوناچی چه در ریاضیات چه در فیزک و علوم طبیعی کاربردهای بسیار دیگری دارد، ارتباط زیبای فاصله های خوش صدا در موسیقی، چگونگی تولد یک کهکشان و ... که کاربرد این سری جادویی را بیش از پیش نشان می دهد. 


طریقه رسم نسبت طلایی با گونیا و پرگار 

پاره خط AB را در نظر بگیرید. مساله ما یافتن نقطه E بر روی این پاره خط می باشد به طوری که نسبت AE به EB یک نسبت طلایی باشد.  

مرحله ۱ :  از نقطه B خط BC را عمود بر آن طوری رسم کنید که اندازه BC نصف اندازه AB باشد. ( به کمک پرگار می توانید این کار را انجام بدهید.) 

مرحله ۲ : نقطه A را به نقطه C وصل کنید.

مرحله ۳ : از نقطه C دایره ای به شعاع BC رسم کنید. این دایره خط AC را در نقطه D قطع می کند.

مرحله ۴ : از نقطه A یک دایره به شعاع AD رسم کنید. این دایره خط AB را در نقطه E قطع می کند به قوری که نسبت AE به EB همان نسبت طلایی است.

طریقه رسم مستطیل طلایی با گونیا و پرگار

مستطیل CBGD را در نظر بگیرید. مساله ما یافتن مستطیلی است که نسبت اضلاع آن یک نسبت طلایی باشد.

مرحله ۱ : نقطه A را در وسط DG پیدا کنید.

مرحله ۲ : از نقطه A یک دایره به شعاع AB رسم کنید.

مرحله ۳ : خط DG را ادامه داده تا دایره به مرکز A را در نقطه E قطع کند. نسبت DE به DC همان نسبت طلایی است و مستطیل CFED یک مستطیل طلایی می باشد.



 


نسبت طلایی در خوشنویسی

استاد میرعماد با پالایش خطوط پیشینیان و زدودن اضافات و ناخالصی‌ها از پیکره نستعلیق و نزدیک کردن شگرف نسبت‌های اجزای حروف و کلمات، به اعلا درجه زیبایی یعنی نسبت طلایی رسید و قدمی اساسی در اعتلای هنر نستعلیق برداشت. با بررسی اکثریت قاطع حروف و کلمات میرعماد متوجه می‌‌شویم که این نسبت به عنوان یک الگو در تار و پود حروف و واژه‌ها وجود دارد و زاویه ۴۴۸/۶۳ درجه که مبنای ترسیم مستطیل طلایی است، در شروع قلم گذاری و ادامه رانش قلم، حضوری تعیین کننده دارد. این مهم قطعاً در سایه شعور و حس زیبایی‌شناسی وی حاصل آمده، نه آگاهی از فرمول تقسیم طلایی از دیدگاه هندسی و علوم ریاضی. میرعماد این نسبت‌ها را نه تنها در اجزای حروف بلکه در فاصله دو سطر و مجموعه دو سطر چلیپاها و کادرهای کتابت و قطعات رعایت می‌‌کرده است.


نسبت طلایی در طبیعت

به اشکال شبیه چشم روی بدن پروانه که علامت گذاری شده است،توجه کنید.نسبت فواصل طولی و عرضی این علائم یک نسبت طلائی است.

پوسته مارپیچی یک حلزون نمونه ای ساده ودرعین حال زیبا، از نسبت طلائی است.

نسبت طلایی در ساقه گیاهان


نسبت طلایی در عکاسی

ترکیب بندی تصویر، در کتابها و مجلات تخصصی عکاسی، اغلب به شکل یک نسخه تجویزی ارائه میشود. انگار که پیروی از تعدادی قاعده میتواند نتیجه قانع کننده ای را تضمین کند. شاید بهتر باشد این قواعد را تنها به عنوان چکیده ایده هایی در نظر گرفت که عکاسان (و البته نقاشان و سایر هنرمندان قرنها پیش از اختراع دوربین) آنها را برای خلق یک تصویر تاثیر گذار، مفید یافته اند.
هر ترکیب بندی عکسی را میتوان کارآمد دانست به شرط این که عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن عکس، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با تنظیم محل دوربین و میزان نور دهی، آنها را از دل سایر اطلاعات تصویری متفرقه، بیرون بکشید. همین اشیاء مزاحم، بسیاری از عکسها را خراب میکنند. اگر عکاسی را تازه شروع کرده اید، بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزییات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی عکس، بسیار سطحی است.
 

در این مقاله به معرفی سه روش کاربردی در امر ترکیب بندی تصویر پرداخته خواهد شد. در آغاز به معرفی کلی تکنیکی میپردازیم که قرنهاست شناخته شده است یعنی قانون تعادل (یا قانون طلایی - Golden Mean). این قانون در واقع یک فرمول هندسی است که توسط یونانی های باستان ابدا شده.استدلال بر این است که ترکیب بندی ای که بر اساس این تئوری تشکیل شده باشد، تاثیرگذار و قوی مینماید. ایده اصلی که در پس این تئوری است در واقع استفاده از خطوط هندسی است که به سادگی توسط چشم بیننده دنبال شوند. طی قرون متمادی، قانون تعادل (یا قانون طلایی - Golden Mean) راهبردی مهم و ابزاری کارآمد برای هنرمندان و نقاشان به حساب می آمد. امروزه با توجه به ارزش این ابزار، آشنایی با آن به عکاسان نیز توصیه میشود.

 
قانون یک سوم  (خطوط و نقاط طلایی):


قانون یک سوم
در واقع مختصر شده مفهوم طلایی است. فلسفه اصلی که در پشت این مفهوم قرار دارد از یک ترکیب و کادر بندی متقارن و مستقر در مرکز کادر که معمولا کسل کننده است جلوگیری می کند. 4 خط تقسیم کننده کادر، خطوط طلایی و محل برخورد این خطوط، نقاط طلایی نامیده میشوند. (شکل های شماره یک و دو)


از بین بردن تقارن با استفاده از قانون یک سوم به دو شکل می تواند صورت بگیرد. در یک روش می توان تصویر را به دو بخش مجزا تقسیم کرد به نحوی که یک قسمت
یک سوم و قسمت دیگری دو سوم تصویر را شامل شود (شکل شماره یک).

شکل شماره یک



در روشی دیگر، تمرکز مستقیما بر روی نقاط طلایی است. فرض کنید که منظره ای بسیار زیبا و بدیع پیش رو دارید اما این منظره فاقد یک نمای هندسی و به اصطلاح Geometric خوب و جذاب است. به عبارت دیگر در عین اینکه منظره بسیار خاص و زیبا است اما اگر به صورت تصویر در بیاید تا حدودی کسل کننده خواهد شد.
راه حل چیست؟ سعی کنید در این منظره یکنواخت یک نقطه عطف و تمایز پیدا کنید، نقطه ای که بتواند یکنواختی و یکدستی نما را از بین ببرد. سپس این سوژه را روی یکی از نقاط طلایی قرار دهید. این نقطه اولین نگاه بیننده را جذب کرده و مخاطب را به دیدن باقی تصویر دعوت میکند. (شکل شماره دو)


شکل شماره دو


برای تعیین برخی از اندازه ها به نسبتهای شکیل و زیبا، معروفترین فرمول، شیوه ای است که یونانیان باستان ابداع کرده اند و به " نسبت طلایی" معروف است . نسبت طلایی در اصل، فرمولی ریاضی و دارای زیبایی بصری است. در این روش : ابتدا مربع را با خطی عمود بر دو ضلع مربع به دو مستطیل مساوی تقسیم می کنند، سپس محل تقاطع آن خط با یکی از اضلاع مربع ( نقطه X) را مرکز دایره ای به شعاع قطر مستطیل قرار می دهند ( فاصله X تا Y) و با ترسیم این دایره و تعیین محل تقاطع آن با امتداد ضلع مربع ( نقطه Z) طول مستطیلی معروف به "مستطیل طلایی" به دست می آید که عرض آن برابر ضلع مربع و است و نسبت این طول و عرض ثابت و دارای زیبایی خاصی است (نسبت اندازه پاره خط C به A با نسبت اندازه A به B یکی است) یونانیان در ساخت بسیاری از اشیا و ابینه و معابد و کوره ها و ... آن را به کار می بستند.


قانون یک سوم کادر نیز در واقع همان مفهوم طلایی است. 4 خط تقسیم کننده یک کادر، خطوط طلایی و محل برخورد این خطوط، نقاط طلایی نامیده میشوند.

مارپیچ طلایی

یکی از ابزارهای ترکیب بندی عکس برای هدایت چشم بیننده به نقطه مورد نظر عکاس، مارپیچ طلایی است. استفاده از این تکنیک در سوژه هایی که با نقاط طلایی سازگار نبوده اند قابل استفاده است. نحوه رسم مارپیچ طلایی نیز به این صورت است.





نسبت طلایی در بدن انسان
 
دانشمندان گذشته نیز از نسبت طلایی استفاده های زیادی کرده اند. به عنوان مثال لئوناردو داوینچی در ترسیم نقاشی معروف خود از بدن انسان از نسبت طلایی بهره گرفته است.

در بدن انسان مثالهای بسیار فراوانی از این نسبت طلایی وجود دارد. در شکل زیر نسبت M/m یک نسبت طلایی است که در جای جای بدن انسان می توان آنرا دید. به عنوان مثال نقاطی از بدن که دارای نسبت طلایی هستند:

نسبت قد انسان به فاصله ناف تا پاشنه پا

نسبت فاصله نوک انگشتان تا آرنج به فاصله مچ تا آرنج

نسبت فاصله شانه تا بالای سر به اندازه سر

نسبت فاصله ناف تا بالای سر به فاصله شانه تا بالای سر

نسبت فاصله ناف تا زانو به فاصله زانو تا پاشنه پا

اینها تنها چند مثال از وجود نسبت طلایی در بدن انسان بود که بدن انسان را در حد کمال زیبایی خود نشان می دهد.

[modulor.gif] 

در تصاویر زیر نسبت خط سفید به آبی، آبی به زرد، زرد به سبز و سبز به بنفش یک نسبت طلایی است!!

Golden Ratio

The number typeset structure is called the golden ratio. It is also known as the golden mean, the golden section and divine proportion or ratio (this name appears for the first time in the 1500’s and was used till the 19th century. Martin Ohm (1792–1872), a younger brother of physicist Georg Ohm, is believed to be the first to use the term golden ratio ).

To compute the golden ration with higher precision go to .

Thus the Golden ratio is an algebraic number of order 2. Its minimal polynomial is typeset structure(see below). The second root of this polynomial is  typeset structure=0.618 033 988....

The ancient Greeks  believed that the proportion typeset structure is the most pleasing, and therefore all of their sculpture 1, architecture elements, etc. made use of this proportion. A rectangle whose sides had this proportion was called the Golden Rectangle.

Plato in his Timaeus, considered the golden section to be the most binding of all mathematical relationships and the key to the physics of the cosmos.

In Definition 3 of Book VI of Euclid’s Elements we can read: A straight line is said to have been cut in extreme and mean ratio when, as the whole line is to the greater segment, so is the greater to the less.

[Graphics:HTMLFiles/GoldenRatio_5.gif]

In an equation we have

(| A B |)/(| A C |) = (| A C |)/(| C B |) (1)

If we set the length typeset structure to be typeset structure and typeset structure to represent the length of typeset structure, then

1/x = x/(1 - x),        or      that      x^2 = 1 - x . (2)

Euclid in Proposition 30 of Book VI of his Elements referred to dividing a line at the point 0.6180399...  as dividing a line in the extreme and mean ratio. A construction how to cut a line segment in this manner appears earlier in Proposition 11 of Book II in an equivalent form stated in terms of rectangles: To cut a given straight line so that the rectangle contained by the whole and one of the segments equals the square on the remaining segment. The construction is then used in Book IV in order to construct regular pentagons and 15-sided polygons (Propositions 10 through 12 and 16). Another substantial part of Elements related to pentagon is in Book XIII. The important information for determination of the diagonal of pentagon is contained in Proposition 8 of Book XIII: If in an equilateral and equiangular pentagon straight lines subtend two angles are taken in order, then they cut one another in extreme and mean ratio, and their greater segments equal the side of the pentagon.

[Graphics:HTMLFiles/GoldenRatio_15.gif]

The blue triangle left has its sides in the golden ratio with its base, and the red triangle in the middle has its base in the golden ratio with one of the sides. The last fact can used to construct a regular pentagon

[Graphics:HTMLFiles/GoldenRatio_19.gif]

To divide a given line segment typeset structure into extreme and mean ratio follow the following procedure:

  • bisect typeset structure, the midpoint of typeset structure is typeset structure
  • erect a perpendicular at typeset structure
  • let typeset structure be the intersection of the circle and the perpendicular and the circle with center at typeset structure and radius typeset structure
  • let typeset structure be the intersection of the line typeset structure and the circle with center at typeset structure and radius typeset structure
  • the intersection typeset structure be the intersection of the circle with center at typeset structure and radius typeset structure with typeset structure
  • typeset structure is divided internally into extreme and mean ratio at typeset structure

[Graphics:HTMLFiles/GoldenRatio_41.gif]

The numerical value of the golden ratio typeset structure to typeset structure decimal places can be obtained by command:

If

x = (1 + (1 + (1 + (1 + (1 + ...)^(1/2))^(1/2))^(1/2))^(1/2))^(1/2)

then typeset structure, that is

φ = (1 + (1 + (1 + (1 + (1 + ...)^(1/2))^(1/2))^(1/2))^(1/2))^(1/2) .

Along similar lines we can prove the continued fraction expansion

φ = 1 + 1/(1 + 1/(1 + 1/(1 + ...)))

Ramanujan gave the following continued fraction expansion involving the golden ratio

                                                                     -2 π/5                 ...    1 + --------                                                                            1 + ...

GOLDEN RATIO IN GEOMETRY AND MATHEMATICS

Fibonacci introduced to us, the Fibonacci-Numbers:

1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,233,377,....


Every number of this alignement equals to 0,168 if you divide it with the one before it, and 1,618 when you divide it with the number after it.


These are the relationships between the larger and smaller numbers in the golden ratio.


Below you can find an example of the Fibonacci-Numbers

Image:fibonacci.jpg

[Kaphammel, 2000]


The Golden Ratio can also be found in different kinds of shapes. This goes on from the usual rechangle, through different kinds of triangles and to the very complicated shapes like the pentacle.


A rectanle is a Golden rectangle when the sides are in the 1:0,618 proportion. Below is an example of this kind of shape.

Image:Golden_rectangle.png

[Wikipedia, Golden rectangle, 2005]


Another shape where the golden ratio can be found is the Pentagramm. This image below, illustrates the hidden golden ratio in this very special shape.

Image:Pentagram2.png

Sacred Geometry


Sacred geometry involves sacred universal patterns used in the design of everything in our reality, most often seen in sacred architecture and sacred art. The basic belief is that geometry and mathematical ratios, harmonics and proportion are also found in music, light, cosmology. This value system is seen as widespread even in prehistory, a cultural universal of the human condition. It is considered foundational to building sacred structures such as temples, mosques, megaliths, monuments and churches; sacred spaces such as altars, temenoi and tabernacles; meeting places such as sacred groves, village greens and holy wells and the creation of religious art, iconography and using "divine" proportions. Alternatively, sacred geometry based arts may be ephemeral, such as visualization, sandpainting and medicine wheels.

Sacred geometry may be understood as a worldview of pattern recognition, a complex system of religious symbols and structures involving space, time and form. According to this view the basic patterns of existence are perceived as sacred. By connecting with these, a believer contemplates the Great Mysteries, and the Great Design. By studying the nature of these patterns, forms and relationships and their connections, insight may be gained into the mysteries ? the laws and lore of the Universe.

Music

Even though Hans Jenny did pioneer cymatics in modern times, the study of geometric relationships to wave interaction (sound) obviously has much older roots (Pythagoras). A work that shows ancient peoples understanding of sacred geometry can be found in Scotland. In the Rosslyn Chapel, Thomas J. Mitchell, and his son, my friend Stuart Mitchell, have has found what he calls "frozen music". Apparently, there are 213 cubes with different symbols that are believed to have musical significance. After 27 years of study and research, Mitchell has found the correct pitches and tonality that matches each symbol on each cube, revealing harmonic and melodic progressions. He has fully discovered the "frozen music", which he has named the Rosslyn Motet, and is set to have it performed in the chapel on May 18, 2007, and June 1, 2007.

Cosmology

At least as late as Johannes Kepler (1571-1630), a belief in the geometric underpinnings of the cosmos persisted among scientists. Kepler explored the ratios of the planetary orbits, at first in two dimensions (having spotted that the ratio of the orbits of Jupiter and Saturn approximate to the in-circle and out-circle of an equilateral triangle). When this did not give him a neat enough outcome, he tried using the Platonic solids. In fact, planetary orbits can be related using two-dimensional geometric figures, but the figures do not occur in a particularly neat order. Even in his own lifetime (with less accurate data than we now possess) Kepler could see that the fit of the Platonic solids was imperfect. However, other geometric configurations are possible.

Natural Forms

Many forms observed in nature can be related to geometry (for sound reasons of resource optimization). For example, the chambered nautilus grows at a constant rate and so its shell forms a logarithmic spiral to accommodate that growth without changing shape. Also, honeybees construct hexagonal cells to hold their honey. These and other correspondences are seen by believers in sacred geometry to be further proof of the cosmic significance of geometric forms. But some scientists see such phenomena as the logical outcome of natural principles.

Art and Architecture

The golden ratio, geometric ratios, and geometric figures were often employed in the design of Egyptian, ancient Indian, Greek and Roman architecture. Medieval European cathedrals also incorporated symbolic geometry. Indian and Himalayan spiritual communities often constructed temples and fortifications on design plans of mandala and yantra. For examples of sacred geometry in art and architecture refer:

Contemporary Usage

A contemporary usage of the term sacred geometry describes New Age and occult assertions of a mathematical order to the intrinsic nature of the universe. Scientists see the same geometric and mathematical patterns as arising directly from natural principles. Some of the most prevalent traditional geometric forms ascribed to sacred geometry include the sine wave, the sphere, the vesica piscis, the 5 platonic solids, the torus (donut), the tesseract (4-dimensional cube), and the merkaba (2 oppositely oriented and interpenetrating tetrahedrons), and the the golden spiral. Some believers in sacred geometry also see significance in crop circles and in ancient architecture, such as the Great Pyramid of Giza and Stonehenge.


Golden Spiral


Blocks - Grids

The golden ratio, also known as the god ratio, golden proportion, golden mean, golden section, golden number, divine proportion or sectio divina, is an irrational number, approximately 1.618 033 988 749 894 848, that possesses many interesting properties. Shapes proportioned according to the golden ratio have long been considered aesthetically pleasing in Western cultures, and the golden ratio is still used frequently in art and design, suggesting a natural balance between symmetry and asymmetry. The ancient Pythagoreans, who defined numbers as expressions of ratios (and not as units as is common today), believed that reality is numerical and that the golden ratio expressed an underlying truth about existence.

References:

  • Beginnings: Geomancy, Builders' Rites and Electional Astrology in the European Tradition by Nigel Pennick
  • Sacred Geometry: Symbolism and Purpose in Religious Structures by Nigel Pennick
  • The Ancient Science of Geomancy: Living in Harmony with the Earth by Nigel Pennick
  • George Bain.Celtic Art: The Methods of Construction. Dover, 1973.
  • Robert Lawlor. Sacred Geometry: Philosophy and Practice (Art and Imagination). Thames & Hudson, 1989 (1st edition 1979, 1980, or 1982).
  • John Michell. City of Revelation. Abacus, 1972.
  • Michael S. Schneider. A Beginner's Guide to Constructing the Universe: Mathematical Archetypes of Nature, Art, and Science. Harper Paperbacks, 1995.
  • Lucy R Lippard: Overlay: Contemporary Art and the Art of Prehistory. Pantheon Books New York 1983
  • Sacred Geometry at the Open Directory Project




Art - Architecture - Great Pyramid


M.C. Escher Gallery
Charles Gilchrist: Sacred Geometry and the Architecture of the Universe
Sacred Geometry of Crop Circles
The Prehistoric Alignment of World Wonders
Sacred Geometry and Carved Stones



Sacred Geometry - Library of Halexandria
Great Pyramid, Golden Ratio, Royal Cubit
Geometry of the Great Pyramid




    Sacred Geometry

    by Ellie Crystal

    Our reality is a geometric consciousness hologram. It is a virtual experiment in linear time to experience, journal, film, and record emotions. The term "sacred geometry" is often used by archaeologists, anthropologists, geometricians, and metaphysicians to encompass the religious, philosophical, and spiritual beliefs that have sprung up around this geometry in various cultures during the course of the human biogenetic experiment.


    12 Spiraling Cones Around 1 - Creation

    Sacred Geometry is abbreviated SG referencing Stargate, the Wheel of Time or Karma through which we experience and evolve. We are soul sparks of light having a physical experience, our consciousness spiral down through the patterns of the golden ratio the (slinky effect) about to reverse the spiral (spin) and return to source consciousness. The program is evolving back to its natural state of consciousness.

    To understand reality is to focus on the patterns that have always repeated in time, as if on a higher octave with each programmed experience for the souls. We live in the Age of Technology, paralleling spiritual awakening, reverse Fibonacci Numbers back to zero point.




    Related Files



    Flower of Life




    Tube Torus




    Zero Point




    The Court Jester and the Fleur de Lis (Flower of Life)




    Qabbalah - Flower of Life - Star of David

    Above and Below




    Conical Hats




    Twin Flames
    Balance
    Reunion of both aspects of your soul at Zero Point




    Eclipse of Time and Consciousness




    All Seeing Eye

    Isis, Iris, Pupil, Rods and Cones, Masonic Symbolism




    Hermes Trismegistus

    The Emerald Tablets of Thoth (thought, consciousness)
    As is Above, So is Below




    Gordian Knot




    Metatron's Cube




    Merkabah

    Counter rotating fields - Rotation and Spin
    Movement of consciousness between realities



    Center, Heart Chakra

    Hour Glass Effect - Time - Hours - Horus Rebirth




    Archetypes


    Reptilian Influences (DNA)



    The Garden of Eden




    Sumerian Gods Allegedly Create a Biogenetic Experiment




    Dilmun, Iraq




    11:11
    Vertical Pupils - Balance




    Kundalini




    Caduceus Rod of Hermes, DNA

    Alchemy of Consciousness in Time



    Lyra of Hermes


    Using the Rod to Slay the Dragon

    Omega Project, Ending the Human DNA Experiment, Leo, Lion




    Ouroboros, 2012




    Reptilians




    The Great Serpent Mound
    Creation




    Coiling Snake, Dragons




    Uraeus, Egyptian Connections
    Alpha, Omega




    Quetzalcoatl
    Feather Serpent God, 2012, Mayan Calendar




    Dogon Nommo



    Reptilian Part of the Brain




    Gods with Water Buckets




    Amphibious Gods

    The Golden Ratio

    Throughout history, the ratio for length to width of rectangles of 1.61803 39887 49894 84820 has been considered the most pleasing to the eye. This ratio was named the golden ratio by the Greeks. In the world of mathematics, the numeric value is called "phi", named for the Greek sculptor Phidias. The space between the collumns form golden rectangles. There are golden rectangles throughout this structure which is found in Athens, Greece.

     

    He sculpted many things including the bands of sculpture that run above the columns of the Parthenon. You can take a slide show visit to the Parthenon which is pictured above.

    Phidias widely used the golden ratio in his works of sculpture. The exterior dimensions of the Parthenon in Athens, built in about 440BC, form a perfect golden rectangle. How many examples of golden rectangles can you find in the below floorplan of the Parthenon? You may want to print the diagram and measure the distances using a ruler.

     

    Following are more examples of art and architecture which have employed the golden rectangle. This first example of the Great Pyramid of Giza is believed to be 4,600 years old, which was long before the Greeks. Its dimensions are also based on the Golden Ratio. The website about the pyramid gives very extensive details on this.

     

    Many artists who lived after Phidias have used this proportion. Leonardo Da Vinci called it the "divine proportion" and featured it in many of his paintings. To the left is the famous "Mona Lisa". Try drawing a rectangle around her face. Are the measurements in a golden proportion? You can further explore this by subdividing the rectangle formed by using her eyes as a horizontal divider. He did an entire exploration of the human body and the ratios of the lengths of various body parts.

     

    Golden Section Plate 1, 1993
    by Fletcher Cox
    birds-eye maple, spalted
    red oak, bubinga, wenge, and maple veneer; lathe-turned
    31 x 4 cm
    Lent by the White House
    gift of the artist
    Photograph by John Bigelow Taylor

     

    Above is an example of a modern day artist who is interested in the golden ratio. He titled his work the Golden Section which is simply another name for ratio, meaning it is cut into sections of golden proportion.

    The design of TARA chapel is based on the laws of sacred geometry. It's strongest components are harmony and the golden mean proportions.

    With it's purpose of practising unity in Meditation, Song, Dance and Prayer the harmonic proportions are essential.

    From the outside harmony is expressed in a multitude of equilateral triangles touching various important points of the building, connecting them.

     

     

     

     

     

     

     

     

    The unity principle can also be demonstrated by a series of concentric circles with the centre of gravity in the centre of the small "soul eye" windows above the annexes

     

     
    he centre of the chapel is a point of gravity, union and essence and it radiates symmetrically out in all directions touching annexes and octagon corners. In the same way bells radiate sound in all directions from the gravity centre of the bell framing.

     

     

     
    The law of the golden section as expressed in the beauty of the human form, can be seen in various aspects of nature. It is present in the harmonious properties of the human voice as brilliances appearing as high frequencies in the golden mean (Fibonacci) proportions of 3000, 5000, 8000 Hertz. Throughout the building the golden mean ratio of 1:1.618 can be found, pleasing to the eye and soul, our sense of harmony and beauty. It is creating a space of divine acoustics, where the sound seems to ascend. Drawing IV accentuates examples of the golden ratio in various parts of the chapel and bell tower.

     

     

     

    The vibrational harmony of this building can be directly experienced.

    If you would like an opportunity to see, hear and feel the chapel ( which at present is still a building site) you can do so by participating in one of Mana's many courses (see Mana schedule and visit our web site). You could also book for a personal retreat. While you are at Mana you may have the chance to join us in one of the scheduled events at the sanctuary.

    Many people have commented that the ringing of the bells and the silent beauty of the stone chapel has touched deep ancient feelings in their hearts.

    Golden Ratio

    The golden ratio (symbol is the Greek letter "phi" shown at left) is a special number approximately equal to 1.618

    It appears many times in geometry, art, architecture and other areas.

    The Idea Behind It

    If you divide a line into two parts so that:

    the longer part divided by the smaller part
    is also equal to
    the whole length divided by the longer part

    then you will have the golden ratio.

    Guessing It

    There is only one value that would make a/b equal to (a+b)/a. Let us try out some possibilities to see if we can discover it:

    Let us try a=7 and b=3, so a+b=10:
      7/3 = 2.333..., but 10/7 = 1.429..., so that won't work
       
    Let us try a=6 and b=4, so a+b=10:
      6/4 = 1.5, but 10/6 = 1.666..., closer but not there yet!
       
    Let us try a=6.18 and b=3.82, so a+b=10:
      6.18/3.82 = 1.6178..., and 10/6.18 = 1.6181..., getting very close!

    In fact the value is:

    1.61803398874989484820... (keeps going, without any pattern)

    The digits just keep on going, with no pattern. In fact the Golden Ratio is known to be an Irrational Number, and I will tell you more about it later.

    Calculating It

    You can calculate it yourself by starting with any number and following these steps:

    • A) divide 1 by your number (1/number)
    • B) add 1
    • C) that is your new number, start again at A

    With a calculator, just keep pressing "1/x", "+", "1", "=", around and around. I started with 2 and got this:

    Number 1/Number Add 1
    2 1/2=0.5 0.5+1=1.5
    1.5 1/1.5 = 0.666... 0.666... + 1 = 1.666...
    1.666... 1/1.666... = 0.6 0.6 + 1 = 1.6
    1.6 1/1.6 = 0.625 0.625 + 1 = 1.625
    1.625 1/1.625 = 0.6154... 0.6154... + 1 = 1.6154...
    1.6154...    

    It is getting closer and closer!

    But it would take a long time to get there, however there are better ways and it can be calculated to thousands of decimal places quite quickly.

    Drawing It

    Here is one way to draw a rectangle with the Golden Ratio:

    • Draw a square (of size "1")
    • Place a dot half way along one side
    • Draw a line from that point to an opposite corner (it will be √5/2 in length)
    • Turn that line so that it runs along the square's side

    Then you can extend the square to be a rectangle with the Golden Ratio.

    The Formula

    Looking at the rectangle we just drew, you can see that there is a simple formula for it. If one side is 1, the other side will be:

    The square root of 5 is approximately 2.236068, so The Golden Ratio is approximately (1+2.236068)/2 = 3.236068/2 = 1.618034. This is an easy way to calculate it when you need it.

    Beauty

    Many artists and architects believe the Golden Ratio makes the most pleasing and beautiful shape.

    This rectangle has been made using the Golden Ratio, Looks like a typical frame for a painting, doesn't it?

    Many buildings and works of art include the Golden Ratio in them,

    such as the Parthenon in Greece.

    Fibonacci Sequence

    And here is a surprise. If you take any two successive Fibonacci Numbers, their ratio is very close to the Golden Ratio. In fact, the bigger the pair of Fibonacci Numbers, the closer the approximation.

    Let us try a few:

    A
    B
      B/A
    2
    3
      1.5
    3
    5
      1.666666666...
    5
    8
      1.6
    8
    13
      1.625
    ...
    ...
      ...
    144
    233
      1.618055556...
    233
    377
      1.618025751...
    ...
    ...
      ...

    The Most Irrational ...

    The Golden Ratio is the most irrational number. Here is why ...

    One of the special properties of the Golden Ratio is that it can be defined in terms of itself, like this:
      (In numbers: 1.61803... = 1 + 1/1.61803...)
       
    That can be expanded into this fraction that goes on for ever (called a "continued fraction"):

    So, it neatly slips in between simple fractions.

    Whereas many other irrational numbers are reasonably close to rational numbers (for example Pi = 3.141592654... is pretty close to 22/7 = 3.1428571...)

    Other Names

    The Golden Ratio is also sometimes called the golden section, golden mean, golden number, divine proportion, divine section and golden proportion.