جدول خلاصه کتاب آشنایی با مکاتب هنری
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
1. |
هنر غار نشینان (عصر دیرینه سنگی) |
5000 سال پیش |
ناتورالیستی |
آثار نقاشی در غارهای ( فون دو گوم ) ، (لاملدین) ، (سه برادر) در فرانسه |
|
2. |
عصر میان سنگی |
هزاره 10 ام تا هزاره 7 ام ق.م |
واقعیت گرایی و طبیعت گرایی |
آثار نقاشی در غار دوشه – همیان – در منطقه میر ملاس در کوههای بختیار |
|
3. |
عصر نو سنگی |
هزاره 7 ام قبل از میلاد |
|
آثار هنری در شوش-زاغه گیلان و سیکلا – زیویه ایران – چتل هویوک در آناتولی – اریحا در اردن |
|
4. |
عیلام |
4500 سال ق.م تا 9000 سال ق.م |
آثار نقاشی بر روی سفالینه ها و تک رنگ به صورت تخت |
(هنر در تمدنهای باستانی) شمال شرقی بین النهرین |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
5. |
سومر |
2600 ق.م تا 3500 ق.م |
نوشتن و حکاکی بر روی گل – ابداع خط میخی – پیکره های استوانه ای |
جنوبی ترین قسمت |
|
6. |
آکد |
2000 تا 2600 ق.م |
بیشترین آثار نقاشی بر روی صخره ها و دیوارها |
لوح پیروزی نارامسین |
|
7. |
بابل |
1500 تا 2100 ق.م |
آثار بر روی سنگ بازالت |
لوح حمورابی بر سنگ بازالت |
|
8. |
کلکده |
612 - 538 ق.م |
آثار بر روی پارچه ، ظروف آهنی سیمین و زرین ... |
|
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
9. |
آشور |
قرن 6 ام تا 9 ام ق.م |
نقاشی با آبرنگ آمیخته به سفیده تخم مرغ با لعاب شفاف |
آشور نصیر پال دوم |
|
10. |
تمدن مصر |
هزاره 3 ام تا هزاره اول ق.م |
آثار بر روی دیوارها ، غارها و مقبره ها |
مقابر « تب و طیوه » |
|
11. |
تمدن هند |
هزاره 3 ام تا هزاره اول ق.م |
نقاشی بر روی دیوارهای سنگی غارها – ویژگی انتزاعی و هندسی |
26 غار در آجانتا – دیوار نگاره الورا |
|
12. |
تمدن چین |
سده 6 ام |
اژدها – اسب – آتش – ابداع نقاشی روی کاغذ |
هو آن چنگ وانگ |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
13. |
هنر تمدن ژاپن |
سده 9 ام |
ستایشگر طبیعت و جنبه احساسی – بدون سایه روشن – رنگ ها اصیل و پر قدرت و زنده |
نمایش کابوکی ، هوکوسای ، کیو تادا ، هیروشیجه - هوکوسایی |
|
14. |
هنر یونان باستان |
سده 900 ق.م |
متداول شدن روش سرخگون و روش سیاهگون |
نقوش گلدان دیپلپمون |
|
15. |
هنر روم باستان |
146 ق.م |
روش تمپرا بر شیوه فرسک بر دیوار خانه ها |
هرکولاتیوم و پمپئی |
|
16. |
قرون وسطی |
سده میانه (1000 سال ) |
طراحی بر روی عاج به صورت کنده کاری |
آمریکا (جنوبی و مرکزی ) – آفریقا – استرالیا - اسکیموها – اقوام مایا – سرخپوستان ... |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
17. |
صدر مسیحیت |
قرن 13 ام تا 14 ام |
مضامین مذهبی |
روم – کاتاکومب |
|
18. |
بیزانس |
قرن 3 ام میلادی |
متاثر از روش ناتورالیستی یونانی و رومی ، نقاشی های دیواری |
روم |
|
19. |
گوتیک |
سده 11 ام تا 13 ام |
متداول شدن هنر نقاشی بر روی دیوار، شیشه های منقوش و رنگین |
فرانسه ، ویلار دو آنگو - تیراری تمپرا – دوچو جوتو – سیمونه مارتینی – چیما بوئه |
|
20. |
رنسانس |
1520 – 130 میلادی |
مکتب کلاسیک – هنر نوزایی با نهضت جدید در هنر |
جوتو – دوچو – چیمابو – مازاتچو |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
21. |
اوج رنسانس |
1520 – 130 میلادی |
واقع نما |
ساندر وبوتچیلی – میکل آنژ – لئوناردو داوینچی - رافائل |
|
22. |
مکتب منریسم |
1600 – 1520 |
شیوه گرایی نور عنصر اصلی – کپی از رنسانس و اغراق |
اگرکو – پارا میجانینو – تینتور رنو – برونزونیو |
|
23. |
باروک |
1720 – 1600 م. |
مروارید ناصاف – خطوط قوس دار – منحنی – بی نظمی |
کاراوجو – رامبراند – پیتر پل روبس – نیکلا پوسن – دیه گو و لاسکوئز |
|
24. |
روکوکو |
1780 – 1720 |
تزئینات داخلی – آزادی بیان – سنگ ریزه و صدف ها |
ویلیام هوگارث – آنتوان واتو – فرانسه بوشه – فراگو نارد |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
25. |
نئو کلاسیک |
1780-1810 |
ضد افراط گری مکتب روکوکو |
ژاک لوئی داوید – دومینیک انگر – هامیلتون - منگز |
|
26. |
رومانتی سیسم |
1800 – 1850 |
احساسگری – شعار = هنر برای هنر |
ژریکو – اوژن دلاکروا – فرانسیسکو گویا |
|
27. |
رئالیسم |
1900 – 1840 |
واقعگرائی – نقطه مقابل رومانتیک |
گوستاو کوربه – انوره دومیه – فرانسه امیله – ایلیار پین – کرامسکوی |
|
28. |
امپرسیونیسم |
اواخر قرن 19 ام |
دریافت نمایی |
کلودومنه – آلفرد سیسلی – کامیل پسیارو – پل سزان – ادگارد کا – آگوستر نوار |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
29. |
پست امپرسیونیسم |
اواخر قرن 19 ام |
پسا دریافت نمایی |
ژرژ سورا – پل سزان – ونسان ون گوگ – پل گوگن |
|
30. |
سمبلیسم و ارنو |
اواخر قرن 19 ام |
نماد گرایی |
پل گوگن ( بنیاگذار) – گوستاو کلیمت |
|
31. |
اکسپرسیونیسم |
1890-1853 |
هیحانگری |
ماکس بکمن – ادوارد مونش – داوید – آلفاروسیکه ایروس – کته کل ویتس |
|
32. |
کوبیسم |
1907 – 1914 |
حجم گرایی – ابداع تکنیک کلاژ |
پابلو پیکاسو – ژرژ براک |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
33. |
آرت نو |
1845 |
هنر نو |
ویکتور هورتا |
|
34. |
فوویسم |
اواخر سده 19 و اوایل سده 20 |
وحشی ها – ددگرایی |
آلمان - هانری ماتیس – مارکه – ژرژرو ئو – ولامینگ – ژرژبراک – دوفی |
|
35. |
پوانتیسم یا دیزیونیسم |
|
نقطه گذاری – تجزیه گری رنگ |
توسط ژرژ سورا – پل سینیاک |
|
36. |
دادائیسم |
اوایل قرن 19 ام |
پوچ گرایی |
مارسل دوشان – من ری |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
37. |
سورئالیسم |
1924 |
واقعیتی برتر از واقعیت |
سالوادردالی(بنیانگذار) – رنه مارگریت – پل کله – مارسل دوشان – خوان میرو – مارک شاگال – جورجو دلگیریکو |
|
38. |
آبستره |
1914 |
هنر تجریدی و انتزاعی – حالات ناامیدی و درگیری ذهنی |
توسط واسیلی کاندینسی(هنرمند روسی الاصل) پیت موندریان |
|
39. |
آپ آرت |
1945 |
اپتیکال( Optical ) آرت – هنر بصری یا هنر دیدگانی- ایجاد خطای باصره |
مبدع ویکتور وازارلی |
|
40. |
اکپرسیونیسم |
قرن 20 |
برونگرا – آبستره – حالت گرایی |
فرانسیس بیکن |
|
ردیف |
سبک و تمدن |
سال شروع و پایان |
واژه های کلیدی |
نقاشان هر سبک و مکان |
|
41. |
کنستروکتیونیسم |
قرن 20 |
شیوه ای که در اصل روسی است و از کلاژهای کوبیستی تشکیل شد |
ولادمیر تاتلین – نائوم گابو – پوسن |
|
42. |
پاپ آرت |
اواخر سالهای 1950 |
هنر عامیانه - بازگشت به سنتهای اصیل و اعتقادات |
پائو لوزی – هامیلتون – ژاسپر جانز – رشن برگ |
|
43. |
فوتوریسم |
شروع 1909 |
علیه سنت گرایی –تاکید بر : سرعت ، خشونت ، عصیان ، عصر ماشینی – رباط گونه |
ایتالیا – فرانسه – گونچارف – ماله ویچ – روبرت دلونی – مارسل دوشان – بوچیونی – روسولو – سورینی |
|
44. |
نئوامپرسیون |
1886 م. |
گرایش دادن روش نمایش نور و رنگ به سوی اصول علمی تر – نقطه گذاری – ضربات عجولانه و نامنظم قلم – Pointillism |
ژرژسورا – پل سینیاک |
|
پروژه درس مبانی نظری معماری موضوع : جدول خلاصه کتاب آشنایی با مکاتب هنری |
|
استاد راهنما : جناب آقای دکتر حسن ستاری ساربانقلی |
|
دانشجو : مسعود خدایی |
حسن ستاری ساربانقلی