جدول معماری جهان دوره های: معماری آتروسکی – معماری روم-معماری صدر مسیحیت – معماری بیزانس-معماری گوتیک-معماری رومانسک :

 

 

 

 

تحقیق معماری جهان

 

 

 

 

 

استاد :

 

جناب آقاي دکتر ستاری

 

 

 

دانشجو :  سیما علیزاده

 

فهرست

معماری آتروسکی معماری روم

معماری صدر مسیحیت معماری بیزانس

معماری گوتیک

- گوتیک آغازین

- گوتیک پیشرفت

- مشعشع

معماری رومانسک

- سبک کلونی- بورگونی    

- سبک آلمان- لومباردی

- سبک نورمان

- سبک توسکان

 

 

 

 

 

 

معماری آتروسکی

 

مصالح معماری اتروسکی:

نحوه شناسایی خانه اتروسکی ها:

فرم خانه های اتروسکی:

استفاده ازطاق سنگی دردوران تاریخ متاخرخویش

ازروی نمونه هایی گلین که به عنوان خاکستر مرده به کار می رفته

ساختمان مستطیل شکل ساده با سقف شیب دار

ویژگی خانه ها:

ساختاردهلیز سرگشاده:

سبک معماری اتروسکی:

دهلیز سرگشاده ( درحالت تکامل یافته)

تالاری بلند به شکل مربع یامستطیل درمرکز ساختمان که روشنایی آن ازطریق سوراخ بزرگی درسقف تامین می شد.

به احتمال زیاد معابد اتروسکی ازمعابدیونانی تقلید شده

ویژگی معابداتروسکی:

مصالح معابد:

هدف معابد یونانی:

معبد اتروسکی بر  روی پایه ای بلند به نام پودیوم قرارداشت وفقط ازیک طرف پله می خورد.

دربیشتر موارد ازچوب و خشت به روش تیرهای عمودی وافقی با روبنای چوبی سنگین باتزئینات نقش برجسته ازجنس گل داشته .

ازبیرون یا ازتمام جهات به صورت یک جسم پیکری دیده می شود.

هدف معابد اتروسکی:

تزئینات اندرونی:

شهرت اتروسکی

دردرجه اول ازآن به عنوان فضایی اندرونی استفاده کنند

نقاشی های دیواری ونقش های برجسته رنگین (این نقاشی ها حکایت ازمنشا نسبتاً یونیک ونسبتاً بربر آن هادارد.)

رفتار شقاوتمندانه وغیر انسانی

نکروپولیس:

مصالح مقابراتروسکی:

رایج ترین مقبره:

شهر مردگان

اتروسک ها و رومیان وسیعاً از توفا استفاده می کردند

تومولوس دارای شکل گنبدواری است و اکثراً در جروتری ساخته می شد.

نمونه برجسته این مقابر:

تزئینات مقبره نقش های برجسته:

 

مقبره نقش های برجسته درجروتری است با سرستون های شبینه ایونیک 

نقش های برجسته گچی با تصویرهایی از انواع سلاح ، ابزار و وسایل پخت و پز.

 

 

 

 

معماری روم

سه دوره معماری روم:

فرم ساختمان:

الگوی مورد علاقه معماران رومی:

 

پادشاهی، جمهوری، امپراطوری

شبه دورستونی

معابد شبه دور ستونی

 

نمونه معابد دوره جمهوری:

فرم معابدرومی:

تزئینات مورد علاقه رومیان:

 

معبد فورتاناویریلیس معبد سیبول

ایجاد یک مسیر یا امتداد محوری که موجب کاهش جدایی ساختمان از فضای پیرامونش می شود ( برعکس یونان)

حلقه گل بر روی جمجمه گاو

 

سازه معابد:

تفاوت معابد رومی و یونانی:

شهرهای رومی :

 

دیوارهای بتنی با تزئینات قالب سنگ هایی از توفا- ستون های یکچارچه (کورنتی، یونیک) طاق های بتنی

رومی ها تسلط خود را برمحیط و طبیعت نشان می دادند ولی یونانی ها برعکس

پمپئی هرکولانوم که زیر گدازه های آتشفشانی دفن شدند.

 

تاریخ کشف بتن:

مهمترین فوروم روم:

تالار کوریا:

 

سده دوم قبل از میلاد

فوروم (میدان شهر ) رم فوروم شهر پمپئی

شورای شهر به نشانه اقتدار اجتماعی

 

باسیلیکا:

مرکز امپراطوری کنستانتین:

آثار کنستانتین در رم:

 

مقر قانون و دادوستد

انتقال از شهر رم به شهر باستانی بیزانس

باسیلیکای کنستانتین

 

تامین روشنایی آثار کنستانتین در رم:

سازه باسیلیکایی کنستانتین:

آخرین ساختمان بزرگ متعلق به جهان باستان:

 

ازطریق ردیف پنجره های زیر طاق متقاطع

استفاده از طاق های چهار بخشی، دیوارهای پشت بندبرای تقویت طاق

باسیلیکای کنستانتین

 

ویژگی باسیلیکای کنستانتین:

یگانه ساختمانی که ویژگی رومی به بهترین وجه دیده می شود:

پر آوازه ترین و پرنفوذترین بنا درتاریخ معماری:

 

پرگنجایش پرنور- فاقد ردیف ستون های نگهدارنده درتالار مرکزی و ساخته شده از مصالحی بسیار شکل پذیر، متنوع و نسوز

ازبناهای مشرف به فوروم ترایانوس باسیلیکای اولپیا است (مرکزی برای خدمات شهری)

معبد پانتئون 125 میلادی

 

سازه رومیان:

تفاوت معماری مصر وبین النهرین بامعماری روم:

چنداثر مهم معماری روم:

 

قوس ، طاق ، گنبد

 

درمصر وبین النهرین دیوارها واحجام اهمیت دارند وفضا به شکل « منفی» وجود دارد ولی در رم برعکس.

پانتون ، کلوسئوم ، تئاتر اپیداروس ، حمام کاراکالا

 

معماری احجام:

ابتکارات رومیان:

ساده ترین طاق مورداستفاده رومیان:

معماری که درآن فضاتصادفاً بین احجام ظاهر می شود. فرم احجام مهمتراز فضا است

استفاده ازطاق وقوس دربناها، استفاده ازبتن، ایجاد فضاهای وسیع بدون استفاده از سیستم تیروستون ، ایجاد دهانه های وسیع

طاق گهواره ای

طاق گهواره ای :

طاق حمام کاراکالاو باسیلیکای کنستانتین :

تفاوت طاق مرکب باگهواره ای:

قوس عمیقی که سقفی نمه استوانه ای برفضای دراز مستطیل شکل تشکیل می داد.

طاق مرکب ( تداخل 2 تا طاق گهواره ای )

طاق مرکب سبکتراست وبه حرز نگهدارنده کمتری نیازدارد.

سازه حمام کاراکالا:

گنجایش حمام کاراکالا:

کاربردهای گوناگون حمام کاراکالا:

استفاده ازطاق

1600 نفر

فضایی برای استراحت و شادی رومی ها ، خوشگذرانی مردم تهیدست درساختمان مرکزی

نقشه حمام کاراکا:

فویجیداریوم:

تپیداریوم:

طرحی قرینه وار برامتداد محورمرکزی حوض های پرازآب

حوض آب سرد

تالار مرکزی مخصوص حوض های کوچک آب گرم

کالیداریوم:

تقسیمات ساختمان مرکزی حمام:

بنیانگذار امپراطوری روم:

حوض گود مخصوص آب داغ دریک تالارگنبددار

حمام بخار، اتاق رخت کن، اتاق استراحت، تالارسخنرانی، اتاق ورزش

اوکتاویانوس

ویژگی سده میانه:

فوروم:

دوران امپراطوری پیشین:

معماری طاق ستونی

 طاق بندی اسپالاتو(کاخ دیوکلسین)

مرکز فعالیت های دینی ، بازرگانی، اداری است

دوران صلح وآرامش رم و شهرنشینی (برنامه ریزی و ساختمان شهرها) که نقش اصلی در رومی کردن ایالت ها را ایفا کرد.

ویژگی ثابت خانه های ایتالیایی:

کاستروم :

تقسیم بندی شهر از طریق دو شاهراه اصلی:

داشتن بالکن است

دژ مستحکم

کاردو (شمالی- جنوبی) دکومانوس (شرقی- غربی)

مظهر رم:

شیوه طاق زنی رومی:

اصول توالی عمودی رومی برای ساختمان های چندطبقه

کلوسئوم (آمفی تاتر فلاویوس) ساختمان آن توسط امپراطور وسپاسیانوس آغاز شد.

یک هلالی در میان دوستون درگیر یا مقید وحامل یک تیر افقی قرارگرفته.

شیوه طاق زنی طاق نصرت هم هست.

دوریک یونیک - کورنتی

معماری صدر مسیحیت و بیزانس ( بیزانس پسین)

 

مقابردخمه ای:

تاریخ استفاده این مقابر:

نمونه ای از این مقابر:

شبکه های گسترده ای از دالان ها و اتاقک های زیرزمینی در شهر رم و شهرهایی هستند که بعنوان گورستان های پنهانی برای دفن مردگان مسیحی طراحی شده بودند

ازسده دوم  تا سده چهارم

درزیر کلیسای جامع آکویلیا که به باسیلیکای اولیه شباهت دارد و به 311 م. مربوط می شود.

دستور قراردادن مسیحیت به عنوان دین رسمی درامپراطوری دوم:

قدیمی ترین کلیسای دوره مسیحی:

اجزای کلیساهای اولیه مسیحی:

توسط دیوکلسین اجرا شد

سان پیترو در رم

خانه دهلیز سرگشاده دار- نمازخانه دخمه ای باسیلیکای رومی

اهمیت زیاد کلیسای سان پیترو:

نقشه کلیسای سان پیترو:

پیکراصلی کلیسا:

به خاطر طراحی های مهم- محل فرضی پطوس حواری مقرب عیسی مسیح

ساختمانی مستطیل شکل به فرم باسیلیکا که بر روی سکوی پله دار قراردارد. مانند معبد فورتاناویریلیس

صحن (تالارمرکزی) ، راهروهای کوتاه جانبی، مزبح (شاه نشین) ، تالارعرضی یا بازویی که بین تالار مرکزی ومذبح قرار دارد.

ویژگی متغیرکلیسای شهر رم:

تفاوت طرح غیرکلیسایی رومی باکلیساهای مسیحیت:

ویژگی های اسلاف رومی:

تالار بازویی

دربناهای رومی برخلاف کلیساهای مسیحی دیوارهای عظیم وسنگین وزن به کاررفته مسیحیت غیرمادی است

مدخل باشکوه (پروپولایا) فوروم مبدل شده به دهلیز سرگشاده سکوی پله دار رومی- نمای بیرونی بنا ساده .

طرح کلیساهای مسیحی:

نمونه کلیسا باطرح نقشه مرکزی:

تاریخ کلیسای سانتاکوستانتسا:

باسیلیکایی مستطیل شکل ولی مسیحیان اولیه کلیسا را به صورت ساختمان متراکم درقسمت مرکزی یاگنبددارگرد نیز طراحی کرده اند.

کلیسای سانتاکوستانتسا در رم که آرامگاه کنستانتیا دختر کنستانتین است.

سده چهارم میلادی

نخستین بررسی گونه های آرامگاهی و باسیلیکایی ، طرح های مرکزی و دروازه در یک جا:

تاریخ ساخت باسیلیکای مزار مقدس:

هدف از طرح مرکزی کلیساها:

طرح بازسازی شده و حدسی کلیسای مزار مقدس (قیامت)

پیش از 333 میلادی آغاز و درسال 613 م. به دست ایرانیان ویران شد.

 

برای جاودان ساختن کسی

هدف ازطرح کلیساهای دراز:

وحدت کامل جزء گنبددار مرکزی و باسیلیکا:

ساختمان کلیسای نمونه وار دوره بیزانس پسین:

به منظوور گردهم آیی وایجاد فضای کافی و زیاد

درکلیسای ایاصوفیه درقسطنطنیه حدود 200 سال بعد تحقق یافت.

از بیرون به شکل مکعب گنبددار است و مکعب بر روی گونه ای استوانه یا تنه مدور نهاده شده و بالا رفته است.

تفاوت ساختمان های پیشین بیزانس با بیزانس پسین:

نمونه کلیسای بیزانس پسین:

هدف معماری بیزانس پسین و میانه:

دربیزانس پسین کلیساها کوچک ، عمودی و چهارشانه اند وسطوح دیوارهای بیرونی با نقش برجسته تزئین شده ولی در بیزانس پیشین نه.

کلیسای تئوتوکوس حدود 40. ام. درهوسیوس لوکاس یونان

درصدد آفریدن فضاهای درونی پیچیده که درسطوح بالاتر به گنبدهای چندگانه منتهی می شود.

ویژگی معماری بیزانس:

کلیسای بزرگ جمهوری ونیز:

مناطقی که تحت نفوذ معماری بیزانس واقع شدند:

استفاده ازصلیب با بازوهای برابر(صلیب یونانی) بر روی گنبد.

کلیسای سان مارکو

ایتالیا- سرزمین های اسلام ومناطقی از خاور زمین که زیر سلطه اسلام بود روسیه در سال های پیش از انقلاب سوسیالیستی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معماری گوتیک

 

افراد موثر درشکل گیری سبک گوتیک:

پایه گذار سبک گوتیک:

نظریه برنار:

برنارکلروویی سوژر رئیس دیر سن دنی

سوژ رئیس دیر سن دنی

ایمان چیزی عرفانی واشراقی است نه منطقی

معماری سیسترسیان:

الهامبخش ساختمان کلیساهای شهرها:

امتیاز طاق گوتیک:

برپالودگی خطوط کناری، سادگی وشکل ونوری تاکید می کرد که انسان ها را به تامل وا می داشت.

کلیسای دیرسن دنی

انعطاف پذیری زدن طاق بر روی واحدهای مختلف الشکل را میسر می کند.

طاق مورداستفاده درسبک گوتیک:

تفاوت طاق جناغی گوتیک باطاق گنبدی:

انگیزه پی ریزی سبک گوتیک:

طاق جناغی گوتیک

طاق جناغی برقوس نوک دار ولی طاق گنبدی بر قوس نیم دایره متکی است درطاق جناغی فضای کافی برای پنجره های زیرگنبد فراهم است و درضمن انعطاف پذیرتراست.

نور

نمای چهار بخش دیوار صحنهای گوتیک آغازین:

نمونه کلیساهای دوره گوتیک آغازین

عناصرنمونه دارگوتیک:

قوس بندی صحن، بالکانه، سه دهانه، ردیف پنجره های زیرگنبد

کلیسای سن نویون- کلیسای نوتردام ( نیم رخی به گوتیک پیشرفته دارد) چون برج های بازویی راندارد.

پخ در گاه ها وپنحره ها- ساختمان باز- نورگیر برج ها

ازجمله عناصر کلیساهای گوتیک آغازین:

سازه بناهای گوتیک آغازین:

دو عنصرتعیین کننده درتکامل ساختمان معماری گوتیک:

برج های بازویی

طاق شش بخشی طاق جناغی گوتیک- قوس نوک دار

طاق های جناغی، قوس تیزگوشه

یکی ازمتقاعد کننده ترین وبه یادماندنی ترین نماهای معماری گوتیک:

دلیل آرامش بخش نمای کلیسای نوتردام:

 

نمای کلیسای نوتردام

تعادل سنجیده میان عناصر عمودی در برابر عناصر افقی

 

* نیم شفاف کردن ساختمان ها از ویژگی های معماری گوتیک است.

گوتیک پیشرفته

 

نخستین نمونه ساختمان های گوتیک پیشرفته:

نخستین کلیسایی که درآن پشت بندهای معلق یا بازویی پیش بینی شده :

تاریخ ساخت کلیسای جدیدشارتر:

کلیسای جدید شارتر

کلیسای جدید شارتر

از حدود 1194 تا 1220

سازه گوتیک پیشرفته:

اصل معماری گوتیک پیشرفته:

مقایسه طاق جدید گوتیک پیشرفته باآغازین:

پشت بندهای بازویی که نیاز به دیوارهای رومانسک را از بین برد

شبکه بلوک بندی چهارگوش

طاق گوتیک پیشرفته فضای کمتری را اشغال می کند و فقط چهارقاب دارد

تفاوت گوتیک پیشرفته با آغازین از لحاظ سازه ای:

اجزای دیوارگوتیک پیشرفته:

نمونه کلیساهای گوتیک پیشرفته:

تفاوت در طاق ها در گوتیک پیشرفته اثری از ستون بندی متناوب و بالکانه ها نیست

یک ردیف قوس، سه دهانه ، ردیف پنجره های زیرطاقی

کلیسای شارتر آمین

کلیسای محبوب عاشقان معماری گوتیک:

تفاوت کلیسای لائون و آمین:

سازه گوتیک پیشرفته:

کلیسای شارتر

سرد کلیسای آمین برخلاف لائون از سطح نما بیرون نزده

بلوک بندی چهارگوش ، طاق جناغی چهارقابی ، شبکه پشت بندها

 

 

 

 

 

 

 

 

سبک مشعشع

 

تاریخ سبک مشعشع:

سبکی که با دربارلوئی IX (سن لوئی) ارتباط داشت:

نمونه کلیسای سبک مشعشع:

برنیمه دوم سده سیزدهم مسلط بود.

مشعشع

کلیسای سنت شاپل

ویژگی کلیسای سنت شاپل:

بزرگترین پنجره طراحی شده تا سده سیزدهم:

هدف معماران گوتیک:

بیش از سه چهارم کل بنا را شیشه منقوش تشکیل می دهد.

مربوط به سبک مشعشع درکلیسای سنت شاپل

بااستفاده از پایه های هرچه طریفتر به ارتفاع های تازه دست یابند.

ویژگی های دفاعی معماران پیروسبک مشعشع:

ویژگی معماری گوتیک پسین:

نقشه ساختمان های گوتیک:

جرزهای دور از هم وپشت بندهای ظریف دستیابی به ارتفاع

به ساختمان ها کاملاً متوسط ، باساختار محافظه کارانه محدود می شود.

اکثراً به فرم  چلیپا با طرح اندازی مربع وار

گذار ازمعماری مشعشع به گوتیک پسین:

آنچه که موجب انهدام نهایی وحدت مسحیت شد:

عمل هنری و روش مدرسی:

درسده چهاردهم به وقوع پیوست ودر اواخر سده 15 به اوج شکوفائی رسید.

 

آغاز فروپاشی ترکیب یا سنتزسده های میانه

بیشتر به تکمیل شکل های سطحی توجه داشتند و درپی نوآوری و ساختمان نبودند.

تزئینات گوتیک پسین:

تفاوت تزئینات منحنی شکل S:

دلیل نام گذاری گوتیک پسین یاشعله آسا:

انحنای S شکل مشهور گوتیک پسین

درگوتیک پسین این تزئینات ارگانیک نیست و نتیجه سازماندهی منطقی بخش های تشریحی پیکره نیست بلکه شکلی مصنوعی است که برپیکره تحمیل شده.

به علت نقش ونگارهای نوک تیزش چنین نامیده شد.

ازدوره های دشوار درتاریخ فرانسه عصر شاهان:

نمونه کلیسای این دوره:

نقشه کلیسا:

گوتیک پسین

کلیسان سن مالکو که نمایی متفاوت بانماهای کلیساهای سده سیزدهم دارد.

به درازای 54 متر و ارتفاع حدود 5/22 متر.

 

 

معماری رومانسک

تشابه میان رومانسک و روم باستان:

عمر رومانسک :

نخستین معماری حقیقی متعلق به سده های میانه:

هلال های نیم حدود و دیوارهای سنگین

200 سال

رومانسک

نمونه کلیساهای دوره رومانسک:

فرم کلیساهای رومانسک:

ویژگی سبک رومانسک:

کلیسای سن سونن اشپایر- سان آمبروجو- دورم

اکثراً به فرم چلیپا هستند

بازویی برآمده، گنبدبالای مربع تقاطع ، غلاف مرمرین، بالکانه چندقوسی نما

ویژگی ساختمان های رومانسک:

علت ساخت ساختمان های بیشتر در دوره رومانسک:

مصالح کلیساهای رومانسکی:

استفاده ازاحجام هندی بزرگ، ساده، قابل تعریف، مکعب، استوانه ، نیم استوانه، به کاربردن تزئینات در ساختمان های ساده

صدها کلیسا درجریان یورش های تاراج گرانه شمالی ها و مجارها ویران شدند

جنس سقف ها ازسنگ تراشیده شده بود( به دلیل رهایی ازآتش سوزی)

سبک کلونی بورگونی

سبک کلیسانی سن سرنن:

سازه کلیسای سن سرنن:

نقشه کلیسای سن سرنن:

سبک کلونی- بورگونی

سقف های سنگی طاق گهواره ای نیم مدور

به فرم چلیپا با طرح انداز ی مربع وار

نماهای کلیساهای سبک کلونی بورگوونی:

ساختمانی که نماینده نخستین سبک معماری رومانسک (سده میانه):

ویژگی های نمونه وارکلیساهای رومانسک:

به ظاهر نمای صحن ازتعدادبیشماری فضای همانند وعمودی تشکیل شده که یکی پس ازدیگری قرارگرفته- و با نظمی پیوسته درسراسر طول ساختمان حرکت می کنند.

کلیسای سن سرنن

دربرخی ازکلیساها نمازخانه ها به صورت واحدهایی مجزا وبرآمده ازپیکره اصلی ساختمان ساخته می شوند مربع بندی، کاهش فشاردیوارو جرز، استفاده ازبالکانه ها در کلیساهای بزرگتر، ستون بندی متناوب.

مشکل ساختمان های رومانسک:

علت کم بود نوردرفضاهای رومانسکی:

یکی ازویژگی های گیج کننده معماری رومانسک:

نبود نورکافی درفضا

به دلیل پیشوانه عظیمی که طاق گهواره ای وارد می کند قادر به ایجاد  پنجره های زیرگنبد نبودند.

تنوع گسترده سبک های ساختمان سازی منطقه ای ومحلی

راه حلی برای حل مشکل نور:

 

 

کارآورترین راه زدن طاق متقاطع بود.

 

 

آلمان لومباردی

 

کلیسای تمام طاقدار رومانسک دراروپا:

سازه کلیسای اشپایر:

سنت اوتونی که درنمای بیرونی کلیسا اجراشده:

کلیسای اشپایر قبل ازبازسازی سقف ساختمان چوبی بود

طاق متقاطع ، دیوارهای پشت بند

استفاده ازگروه های متعادل برج های شرقی وغربی

تزئیات لومباردی:

ویژگی ساختمان های رومانسک شمالی:

اجزای کلیسای باشکوه سان آمبر و جو

ردیف قوس های زیر قرنیز لب بام ، بالکانه پله پله قوس دار زیر شیروانی ، گچ بری های طبقات برج ها

قرارگیری یک واحد بزرگ صحن درمیان دو واحد کوچک درهوا رواهروی جانبی

دهلیز سرگشاده(یکی ازآخرین آنها) هشتی ورودی برج های نما -

کلیساهای رومانسک: سبک آلمان لومباردی:

سبک نورمان:

کلیساهای رومانسک: سبک کلونی- بورگونی:

کلیسان (المان) اشپایر کلیسای آمبر و جو

کلیسای دورم درانگلستان

کلیسای سن سرنن

نقشه کلیسای سان آمبر و جو:

سازه کلیسای سان آمبر و جو:

تناسبات کلیسای سان آمبر و جو:

راهروهای جانبی ، طرح اندازی مربع دار که با طاق های متقاطع پوشانده شده اند، گنبد هشت ضلعی

ستون بندی متناوب ، طاق متقاطع، طاق جناغی

کوتاه و تخت اند و به تناسب های باسیلیکای دوره مسیحیت آغازین نزدیک است.

سبک نورمان

الگوی جامع معماری رومانسک نورمان:

ویژگی مهم کلیسای سنت اتین درکان:

ویژگی نمای کلیسای سنت اتین:

 

کلیسای سنت اتین درکان

درآن سبک رومانسک ذره ذره باسبک گوتیک آغازین در می آمیزد.

دارای چهار دیوار یا جرز پشت بند نما را به 3 بخش عمومی تقسیم کرده، 2 برج کلاهک دار

 

نقشه کلیسای سنت اتین:

سازه کلیسای سنت اتین:

وجه مشترک دوکلیسای اشپایر و دورم:

 

طرحی مربع دار که به صورت بندبند تقسیم شده

ستون بندی متناوب، طاق 6 بخشی ، جرزهای مرکب

فضای داخلی هردوبسیار عریض و دراز است- تکیه هردو به دیوارهای جسیم برای تحکیم استحکام بناعریض تر و درازتر از سن سرنن و سنت اتین است.

 

 

 

نقشه کلیسای دورم

سازه کلیسای دورم

ویژگی کلیسادورم:

 

تناسبات دراز وباریک وبازویی، طرح اندازی مربع دار

ستون بندی متناوب ، جرزهای مرکب

دوعنصر معماری گوتیک (طاق جناغی وقوس تیزگوشه) نخستین بار درکنار یکدیگر قرار گرفتند.

 

سبکی که بیشترین تاثیر را درمعماری گوتیک گذاشت:

 

 

 

سبک نورمان دوره رومانسک

 

 

 

 

توسکان

 

نمونه کلیسای دوره توسکان : 

ویژگی های کلیسای پیزای دوره توسکان:

یکی ازپر صلابت ترین کلیساهای رومانسک:

کلیسای پیزا- کلیسای سان مینیاتوآل مونته (فلورانس(

به سنت باسیلیکای مسیحیت آغازین وابسته است، ازسجایای رنسانس کلاسیک اواخر سده 11 و 12 نیز برخوردار است.

کلیسای پیزا

مواردی که باعث تشابه این کلیسا با باسیلیکا می شود:

دلیل استفاده قوس های دیافراگمی در سان مینیاتوآل مونته:

تفاوت معماری رومانسک بامسیحیت آغازین:

قوس بندی های امتداد صحن، ستون های کلاسیک دوسوی صحن کلیسای سان مینیاتوآل مونته معماری مسیحیت آغازین را دریادها زنده می کند.

حائلی برای دیوارهای نسبتاً بلند ونازک، امکان قراردادن آجرهای نسوز در لای سقف چوبی کلیسا را فراهم می کند.

رومانسک ساختمان را به شکل روابط ونسبت های هندسی میانه اجزای آن درنظر می آورد ولی مسیحیت نه چون دیوار را عنصر ساختمانی نمی دانست بلکه سطحی می پنداشت که باید رویش تزئینکاری شود.